koop tickets online

Blessurepreventie door goede recuperatie

Het spreekt voor zich dat training de prestaties verbetert. Maar om een optimaal effect te hebben is een goede recuperatie even belangrijk als de training zelf. Als deze gouden regel niet gerespecteerd wordt, dan zal het lichaam last ondervinden van "overtraining".

Overtraining kan zich voordoen als een blijvende vermoeidheid, mindere prestaties, mindere eetlust, slecht slapen, concentratiestoornissen, een grotere vatbaarheid voor infecties zoals griep, enz...

1/ Wat zijn de belangrijkste factoren die leiden tot een onvolledige recuperatie?

  • Teveel intensieve en/of langdurige inspanningen in een te korte tijdspanne.
  • Onvoldoende slaap, stress, een infectie
  • Onvoldoende en/of onevenwichtige voeding, te weinig drinken

2/ Tips tegen stijve spieren na wedstrijd

  1. Zorg voor een goede en regelmatige nachtrust. Geef je lichaam en je spieren de kans om te herstellen van de geleverde inspanningen.
  2. Een massage van een goede masseur geniet de voorkeur, maar je hebt ook verschillende manieren om jezelf te masseren. Foamrolling is een soort van sportmassage en onderdeel van self myofascial release. Het verwijdert triggerpoints. Door te rollen zal de range of motion van de spieren sterk verbeteren. De foamroller werkt blessurepreventief en zorgt voor een betere doorbloeding van de spieren.
  3. Naast uitlopen kan zwemmen of aquajogging helpen bij het herstel. Het zwembad heeft immers weinig schokbelasting en zal tegelijk de doorbloeding stimuleren. Bij het zwemmen rek je je spieren in horizontale houding terwijl de weerstand van het water je spieren masseert.
  4. Spieren die op een correcte manier worden gestretcht na de training/wedstrijd zullen minder stijf worden. Hierdoor daalt de spierspanning, wat gunstig is om spierherstel te bevorderen. Ga niet over je pijngrens, want dat zorgt eerder voor spierschade dan herstel.
  5. Ben je compleet verzuurd of in het rood gegaan tijdens de inspanning, dan is stretching af te raden. De spieren hebben minuscule scheurtjes opgelopen tijdens de inspanning en door stretchen worden scheurtjes enkel groter.